.::Counter-Strike-ról általában és a játékmódok::.
A Counter-Strike (CS) egy Multiplayer (többjátékos); FPS (First Person Shooter) (taktikai, belső nézetű lövöldözős) játék, melyben a fő hangsúly a csapatjátékon van.
Az első béta 1999. június 6-án (jún. 19.?) látta meg a napvilágot a Half-Life modifikációjaként. 1.0-ás verzióját külön, dobozos (ún. retail), bolti formában is kiadták, azóta ehhez is ugyanakkor, de nem ugyanazok a folyamatos frissítések/hibajavítások jelennek meg, mint letölthető társához.
A Counter-Strike egyszerű garázsfejlesztésként indult, majd viszonylag rövid idő alatt az egyik legnépszerűbb online akciójáték lett, hatalmas pénzdíjazású versenyekkel és rajongótáborral. Népszerűsége több okra vezethető vissza: nagyon alacsony gépigénye miatt szinte mindenhol játszható, és a végletekig letisztult játékmenet lehetővé teszi a komoly, versenyszerű játékot is. Felépítését tekintve a szokványos terrorista vs. anti-terrorista harcot dolgozza fel, mindkét oldal a rá jellemző fegyvereket vásárolhatja, és persze a feladataik is különböznek a pályákon. Egy játékos mód egyáltalán nincs (csak a Condition Zero-ban, a CS egyik önállóan játszható kiegészítőjében), viszont különböző botokkal lehet egyedül is gyakorolni.
Az egyik legnagyobb játékélményt nyújtó program ez, mivel szinte minden ami benne van valóságos elemekre épül. A fegyverektől kezdve a modellekig mind-mind a modern hadviselést jellemzik. Megtalálhatók benne a világ hadseregi által leginkább kedvelt fegyverek, mint az M4A1 vagy az AK-47. Ezeken kívül még több mint egy tucat fegyverrel harcolhatunk, köztük vannak shotgunok, pisztolyok és mesterlövész puskák. A játék készítői természetesen nem feledkeztek meg a felszerelésekről sem. Vihetünk magunkkal háromféle gránátot, éjjellátó készüléket vagy akár taktikai pajzsot. Ezeken kívül persze még számos fegyver és felszerelés található a játékban.
A CS-ben általánosságban 2 csapat küzd egymás ellen, a kommandósok (Counter-Terrorists - CT) és a terroristák (Terrorists - T). Ruhájuk színe alapján világosban könnyen megkülönböztethetőek, így nincs szükség rózsaszín, és türkizkék modellek használatára. A CT-k szinte egytől-egyig sötétkékben jelennek meg, de van egy zöld ruhás is köztük. A terroristák eléggé elütnek ettől, hiszen ruházatuk a sötétzöld pulcsi, sárga nadrág kombinációtól a hófehér, északi sarki gúnyáig terjedhet.
CS 1.6 gépigény minimum: 500 mhz processor, 96mb ram, 16mb video card, Windows 2000/XP, Mouse, Keyboard, Internet Connection
CS 1.6 gépigény ajánlott: 800 mhz processor, 128mb ram, 32mb+ video card, Windows 2000/XP, Mouse, Keyboard, Internet Connection
Játékmenet: A játék körökre van bontva, egy kör ideje 1:30-3 perc is lehet. Egy kör alatt egy életünk van (100 HP), egy war általában 2x12 (2 map) vagy 2x15 (1 map) körbol szokott állni.
Lefeküdni, sprintelni, kihajolni egyáltalán nem tudunk, csak guggolásra van lehetoség a játékban. Ha eltalálnak, akkor arra a kis időre célzóképességünk csökken, vagy egyáltalán nem is tudunk visszalőni, olyan magasra ránt a célkereszt (ez akkor következik be ha páncél nélkül nyakon/fejbe lőnek).
Más játékokkal ellentétben itt nincsenek kasztok választható fegyverzettel, hanem megadott pénzösszegből kell vásárolnunk a fegyvereinket. A játékban elkövetett különböző cselekedeteinket (csapattárs megölése, túsz kimenekítése, nyert kör, stb.) a program különböző pénzösszeggel honorálja. A maximális pénz ami nálunk lehet:
16 000 $. A tájékozódást a radar segíti, amin csak a csapattársainkat láthatjuk, a pálya térképét, ellenségeket nem.
Végül a legfontosabb: a játékban minden fal átlőhető!
Csalás: Sajnos itt (is) rengeteg a csaló, a védelemről egy beépített program (VAC) gondoskodik, több-kevesebb (általában kevesebb) sikerrel. Ha valakit csaláson kapnak, 1 évre elveszti a jogát, hogy ellenőrzött szervereken játsszon!
Mindkét csapatnak különböző feladatok teljesítése a célja. Ezeket a pályák (map) nevének első 2 kezdőbetűje határozza meg:
Főbb játékmódok a CS 1.6-ban:
Assassination: (AS_mapok) A CT-nek a két menekülési pont közül valamelyikhez ki kell juttatnia a VIP személyt, aki szintén egy CT játékos, de nem vásárolhat fegyvereket, csak egy pisztolya van. (A CT-k feladata védelmezni a kijutási pontra igyeksző VIPet. Ez általában egy helikopter, vagy dzsip.) VIP nagyon fél, az ő likvidálására felesküdött terroristáktól, az ő feladatuk ugyanis lelőni őt, bármilyen áron. A körnek vége van, ha a VIP meghalt, vagy kijutott egészségesen.
Bomb/Defuse: (DE_mapok) A Terroristáknak le kell tenniük egy bombát a pálya "A", vagy "B" pontjára. (A Terorristák feladata egy objektum (gyárépület, konténerek..) felrobbantása.) A bomba egy embernél van (amit egy hátizsák jelez az egyik játékos hátán). A CT-nek meg kell ezt akadályozniuk. A terroristák nyernek, ha a bomba felrobban, vagy az összes CT meghal. A CT-k nyernek ha sikerül hatástalanítani a bombát, vagy ha az összes terrorista meghal. Abban az esetben, ha az összes T meghal, de a bomba felrobban, akkor is a T-k nyernek! (Ide tartoznak a war mapok is természetesen.)
Hostage rescue: (CS_mapok) A terroristáknak meg kell védeniük (elég viccesen hangzik) 4 túszt. A CT-nek ki kell őket szabadítani, és elvinni őket a mentési pontra. (A kiszabadítási pont legtöbbször a saját bázisukon van a CT-knek.) A Terroristák nyernek ha az összes CT-halott. A CT-k nyernek ha kiszabadultak a túszok, vagy az összes T halott. (A túszok lelövéséért minden esetben (mind2 oldalon!) pénzbüntetés jár!)
FY_mapok: A FY típusú pályáknak nincs tényleges konkrét feladat-tartalmuk, egyszerűen csak le kell lőni az ellenség összes játékosát. Ezek többnyire szórakozásra készített "fun" pályák, az ún. funserver-ek futtatják őket.
AIM_mapok: Az AIM típusú pályán a két csapat általában egymással szemben helyezkedik el, és egy bizonyos fegyverrel kell az ellenség minden tagját megölni. (Ha a csapat egyik tagja átmegy a másik fél területére (rushol), akkor a szerver szabályai szerint kirúgható a szerverről.)
Ezeken a játékmódokon kívül még rengeteg egyénileg kialakított játékmód van... (pl.: GunGame mód, Zombie mód...stb):
- GunGame Mód:
A megszokottól eltérően a GunGame-ben nem lehet fegyvert vásárolni, hanem a szerver ad megfelelő fegyvert.
A játék lényege, hogy minden kapott fegyverrel bizonyos számú ellenfelet kell megölni ahhoz, hogy a következő szintre lépjünk. Ezen kívül lehetőség van az ellenfelektől szintet lopni. Ezt egy lekéseléssel lehet megtenni. A szintlopás következtében te azonnal a következő szintre kerülsz, míg az ellenfeled egy szintet visszalép. Minden szinthez meghatározott fegyver tartozik. A játék első szintjén a Terroristák kezdő fegyverével indulunk (alap beállítás szerint) majd ezt követi az USP, p228, Deagle és így tovább. A Fegyverek sorrendje illetve a hozzá tartozó szükséges fragek száma szerverenként eltérő. A GunGame gyakorlatilag rákényszeríti az embert, hogy megtanulja használni az összes fegyvert a játékban, így akik hozzászoktak az állandó fegyvereikhez ( pl AK vagy Colt) azok most elfelejthetik őket és elkezdhetik megtanulni a többi fegyver használatát is. :) Természetesen a GunGame nem csak nekik hasznos, hanem azoknak is, akik most ismerkednek a Counter-Strike világával, tökéletes lehetőség megtanulni a fegyverek használatát.
- DeathRun Mód:
A DeathRun lényegében egy ügyességi játék. Ehhez a játékmódhoz külön speciális pályák tartoznak. A játék lényege, hogy a CT-knek teljesíteniük kell egy útvonalat (a pályát), mely tele van rakva csapdákkal (rejtett csapdák és akadályok), amiket persze a Terrorok szabályoznak (vezérelnek). Ebből adódóan a terroroknak a céljuk az, hogy a pályákba beépített csapdákat irányítva a mélybe taszítsák az összes CT-t. De ha ez még sem sikerülne, akkor a CT(-k) a pálya végén található fegyverrel megölheti(k) a terrorokat. Így tényleg érvényesül a mód neve is: deathrun= halálfutás.
- Zombie Mód:
Ennek a módnak az a lényege, hogy a két fél a hunter (avagy túlélő, ember) és a zombi egymás ellen küzdenek. Pályabetöltés után mindig egy zombi van, és a többi játékos az hunter. A zombiknak nincsenek lőszereik, de viszont a huntereknek van. A hunterek feladata, hogy olyan pontokra másszanak, ahol ne bírják őket a zombik lekéselni (elkapni). Mihelyt egy zombi lekésel egy huntert, akkor a hunter zombivá változik. Az a legügyesebb hunter, aki minél hosszabb ideig kitart, és lelövi a zombikat. A zombik élete sokkal több mint a huntereké, tehát nincs könnyű dolguk a huntereknek sem. (Ráadásul egyes módokban a zombik élete vissza is töltődik kis idővel, ha megsebezik...) Itt a gránátok is "átváltoznak": Fust (SG) gránát --> Lámpa; HE gránát--> Égető gránát; Flash gránát--> Fagyasztó gránát.
A zombi módon belül is több fajta van: Pl.: Lehet választani zombi modellek közül. Lehetünk olyannal, amely gyorsan tud futni, viszont nem sok élete van és nem tudunk vele nagyot ugrani. De van olyan zombi is, amelyik nagyon lassú, viszont 1000 élete van.
Egyéb érdekesség, hogy van ún. Lasermine funkció is egyes módokban. Ha megnyomjuk a "v" betűt (be kell bindelni a konzolba: bind "v" "+setlaser"), akkor tudunk lézert tenni a falra, de ugyan így a zombik is tudnak lézert letenni! Ez módoktól függ, melyikkel találkozunk!
Illetve direket erre a célra különböző ún. zombi mapok (zm_) vannak, amik még inkább élvezhetőbbé teszik a játékot, hiszen nem csak a szokásos mapokon játszunk!...
A játékot minden olyan embernek ajánljuk, akik képesek arra, hogy akár 10 emberrel egy csapatban taktikázva a csapatjátékot előtérbe hozva játszanak, és ne kimondottan a lövöldözést hozzák előtérbe. Ez a játék egy taktikai játék tehát mindennél fontosabb a csapatszellem és a jó döntések meghozatala, gyakran gyors reagálást követel és emiatt minden eddiginél élvezetesebb játékélményt, tud nyújtani mindenki számára.
És tratsuk észben. hogy a CS korhatáros, nevezetesen 16-os karikás! (16+) De ha már ez alatt játszunk vele, akkor legalább a hangkommunikációs szabályt tartsuk be: 14 év alatt NO HANGKOMMUNIKÁCIÓ! Miért is? Azért mert idegesítő a vékony hang... Főleg ha még láma is az egyén...! THX!